Νέες συνήθειες και πώς να τις βάλεις στη ζωή σου.

Νέες συνήθειες και πώς να τις βάλεις στη ζωή σου. life coach μανώλης Ισχάκης nlp holistic result coaching

“Η Εικόνα ενδέχεται να υπόκειται σε πνευματικά δικαιώματα”

Ένα Blog σχεδιασμένο με τη βοήθεια του Freepik

Ο βραβευμένος με Νόμπελ οικονομικών, ψυχολόγος Daniel Kahneman παρομοιάζει την ανθρώπινη σκέψη με δύο ηθοποιούς στην ίδια ταινίαΤο συνειδητό μέρος, που πιστεύει πως είναι ο πρωταγωνιστής, αλλά στην πραγματικότητα είναι κομπάρσος και το ασυνείδητο που είναι ο πραγματικός πρωταγωνιστής.

Το μεγαλύτερο μέρος λοιπόν της καθημερινότητας σου, είναι κάπως αυτοματοποιημένο. Αυτό ισχύει για τα πάντα. Από τη συμπεριφορά σου, τις αντιδράσεις σου, μέχρι τον τρόπο με τον οποίο σκέφτεσαι, ερμηνεύεις τα γεγονότα γύρω σου.

Εδώ ελλοχεύει ο πρώτος κίνδυνος για οποιονδήποτε θέλει να αλλάξει κάτι και να πετύχει τους στόχους του. Πρέπει πρώτα να αντιληφθεί, να αντιμετωπίσει τις κακές συνήθειες του. Εκείνες που τον κρατάνε πίσω.

Για να το κάνεις αυτό, πρέπει πρώτα να κατανοήσεις το λόγο για τον οποίο αυτές οι συνήθειες έχουν δημιουργηθεί. Ο λόγος είναι απλός. Ο στόχος τους, το κέρδος που εσύ παίρνεις από αυτές, είναι η αντιμετώπιση δύο καταστάσεων, του στρες και της βαρεμάρας. 

Όχι με τον πιο ιδανικό τρόπο, όμως προσφέρουν άμεση ανακούφιση, επιβράβευση και αυτό είναι που κάνει την απαλλαγή από τις κακές συνήθειες, μια δύσκολη διαδικασία.

Για παράδειγμα, το στρες και το άγχος που νιώθεις όταν σκέφτεσαι πως ετοιμάζεσαι να δώσεις μια συνέντευξη, είναι το σημάδι που πυροδοτεί μια αυτόματη απόκριση. 

Αυτή μπορεί να είναι η υπερβολική κριτική στον εαυτό σου (κάνω συνεχώς λάθη, σίγουρα δε θα με πάρουνε), η αποφυγή, η προσπάθεια να εκλογικεύσεις την κατάσταση και να βρεις λόγους για να μην πας (έχει απεργία τελικά, δεν μπορώ να πάω).

Αν αποφύγεις να πας, δεν πας για τη συνέντευξη, το στρες και το άγχος υποχωρούν και έρχεται η επιβράβευση μέσω της προσωρινής ανακούφισης.

Ανακάλυψε το κλειδί του μυαλού σου


Πάντα αγαπούσα τις ταινίες με υπερήρωες. Παθιαζόμουν τόσο με τη δράση, τις θεαματικές χορογραφίες, τα κόλπα, ώστε μετά το τέλος κάθε ταινίας προσπαθούσα να υποδυθώ τον πρωταγωνιστή, να μιμηθώ ότι είχα δει. Τις κινήσεις του, το στυλ του, τις ατάκες του, προκαλώντας φυσικά πανικό και τις ανάλογες ζημιές στο σπίτι.

Καθώς τα χρόνια περνούσαν κι εγώ μεγάλωνα, το αρχέτυπο του υπερήρωα στις διάφορες ιστορίες και ταινίες συνέχισε να με ελκύει. Μόνο που ήταν για διαφορετικούς λόγους. Δεν ήταν πια τα θεαματικά κόλπα και οι χορογραφίες. Αυτά φάνταζαν πλέον κλισέ και αδιάφορα.

Εκείνο που με τραβούσε ήταν το ανθρώπινο στοιχείο και η αλλαγή. Η ιστορία ενός χαρακτήρα που είναι ανθρώπινος, με ότι συνεπάγεται αυτό, που πριν κερδίσει τον αντίπαλο του πρέπει πρώτα να κερδίσει τον εαυτό του, να επιβληθεί στα πάθη του.

Αν και αυτό το αρχέτυπο συμπεριλαμβάνει συνήθως ιστορίες με πιο απλούς και μη μασκοφόρους πρωταγωνιστές, μπορεί κανείς να βρει ανάλογη αξία, μαθήματα και στους κλασικούς υπερήρωες.

Όπως συμβαίνει για παράδειγμα σε μια από τις αγαπημένες μου ταινίες όπου, σε κάποια στιγμή, ζητείτε από τον μασκοφόρο πρωταγωνιστή να αποκαλύψει το όνομα του. Η απάντηση του είναι πως αυτό δεν έχει σημασία. Εκείνο που τον προσδιορίζει ως άνθρωπο και ως χαρακτήρα δεν είναι το ποιος είναι κάτω από τη μάσκα, το όνομα του δηλαδή, το πρόσωπο του, αλλά οι πράξεις του.

Και αυτό είναι αλήθεια όχι μόνο για ένα φανταστικό χαρακτήρα, αλλά για όλους εμάς, τους υπερήρωες της καθημερινότητας


Όπως προανέφερα, στην αρχή, οι κακές συνήθειες  λειτουργούν, σε ανακουφίζουν μόνο προσωρινά, αποτρέποντας σε από το να πετύχεις τους στόχους σου. 
Οπότε τώρα θα με ρωτήσεις.

Πώς λοιπόν απαλλάσσομαι από τις κακές συνήθειες, πώς χτίζω καινούριες;

Πρώτα πρέπει να κατανοήσεις τη μορφολογία τους.

Μια συνήθεια ουσιαστικά χωρίζεται σε τρία μέρη. Το ερέθισμα, την αυτόματη απόκριση και τέλος την επιβράβευση. Όπως είπαμε, οι κακές συνήθειες δημιουργούνται και διαιωνίζονται γιατί αντιμετωπίζουν το στρες, τη βαρεμάρα (σκέψου κάθε πότε μπαίνεις στο facebook ή παίζεις με το κινητό σου). Καταστάσεις που αποτελούν και το ερέθισμα που ξεκινά την αυτόματη διαδικασία.

Αν λοιπόν θες να τις αλλάξεις, θα πρέπει στο ίδιο ερέθισμα να αντιδράσεις διαφορετικά, να επιβραβευτείς για αυτό. Αυτό φυσικά δεν είναι εύκολο, σε αρκετές περιπτώσεις χρειάζεται επιμονή και προσπάθεια.

Το μυστικό εδώ είναι να κάνεις μικρά βήματα κάθε φορά, οι στόχοι που θέτεις να είναι θετικοί, δηλαδή να εστιάζεις στο να κάνεις σε μεγαλύτερη συχνότητα τη συμπεριφορά που θες να υιοθετήσεις, όχι στο να μειώσεις τη συμπεριφορά που θες να αλλάξεις.

Για παράδειγμα, κάποιος που θέλει να χτίσει ένα αθλητικό σώμα, αντί να γυρίσει σπίτι για να αράξει όταν φεύγει κουρασμένος από τη δουλειά του, μπορεί να θέσει ως στόχο απλά να πηγαίνει απευθείας στο γυμναστήριο και αργότερα να επιβραβεύσει τον εαυτό του με έναν έπαινο ή με κάποιον άλλο τρόπο. 

Αργότερα αφού το να πάει στο γυμναστήριο έχει γίνει συνήθεια μπορεί να ψαχτεί περισσότερο με ασκήσεις και να κάνει μια πιο έντονη γυμναστική μέρος της καθημερινότητας του.

Διαβάζεις το άρθρο: Νέες συνήθειες και πώς να τις βάλεις στη ζωή σου.


Αυτό είναι γνωστό από τα αρχαία χρόνια, είναι ένα μάθημα που οπωσδήποτε πρέπει να κατανοήσεις καλά, αν θέλεις να αλλάξεις κάτι στη ζωή σου, καθώς ότι στόχο και αν θες να πετύχεις δε θα είναι προϊόν ενός μεμονωμένου συμβάντος, αλλά μιας συνεχόμενης διαδικασίας.

Ένας άντρας παράδειγμα, που έχει ένα καλλίγραμμο, ελκυστικό σώμα, το έχει γιατί απέκτησε τη συνήθεια να γυμνάζεται συχνά και να προσέχει τη διατροφή του. Κάποιος άλλος είναι καλός με τις γυναίκες γιατί έχει αποκτήσει τη συνήθεια να προσεγγίζει κάποια που του αρέσει, να φλερτάρει και να μην παίρνει την απόρριψη ως απόδειξη της αξίας του ως άντρα. 

Φυσικά εκείνος που είναι η ψυχή της παρέας έχει αποκτήσει τη συνήθεια να μιλάει με όλους, να συνδέεται μαζί τους και να μοιράζεται απόψεις, ιστορίες και συναισθήματα.

Όπως καταλαβαίνεις, το να θέτεις στόχους είναι χρήσιμο γιατί σου δίνει έναν προορισμό. Όμως το παν για να πας εκεί, είναι η διαδρομή. Η διαδρομή έχει σχέση με τις πράξεις και τη δράση που αναλαμβάνεις καθημερινά. Γι’ αυτό μη σκέφτεσαι τόσο τους στόχους που θες να πετύχεις. Αν θες να αλλάξεις κάτι, χτίσε νέες συνήθειες.

Έχεις κι εσύ, όπως όλοι, μία ατελείωτη λίστα με πράγματα που πρέπει ή θέλεις να κάνεις συχνά και καθημερινά. Απλά για κάποιο ανεξήγητο λόγο, δεν τα κάνεις ποτέ. Ξέρεις τι φταίει; Ότι δεν έχεις βρει τον σωστό τρόπο που θα σε βοηθήσει να υιοθετήσεις μία νέα συνήθεια. Και πίστεψέ με. 

Αν το καταφέρεις όσο δύσκολο και αν είναι στην αρχή αυτό που θα κάνεις, σύντομα δεν θα σε δυσκολεύει πια γιατί πολύ απλά θα το κάνεις μηχανικά. Δηλαδή; Θα σου βγαίνει φυσικά. Ας δούμε λοιπόν πώς μπορείς να υιοθετήσεις μία καινούργια συνήθεια εύκολα και απλά.

Θέλεις να αναπτύξεις νέες συνήθειες;
Σου κάνω δώρο 30' Δωρεάν Coaching για να δούμε αν μπορούμε να τις δημιουργήσουμε μαζί!


Η ασάφεια είναι ο μεγαλύτερος εχθρός σου. Μην γελιέσαι. Το “θέλω να γυμνάζομαι περισσότερο” δεν είναι ένας ξεκάθαρος στόχος. Είναι κάτι πολύ γενικό και πολύ αόριστο. Αν όντως θέλεις να γυμνάζεσαι περισσότερο, ο στόχος σου πρέπει να είναι αυτός: “κάθε μέρα στις 07.00 θα κάνω βαράκια για μία ώρα στο γυμναστήριο (ή στο δωμάτιό μου)”. 

Όσο πιο συγκεκριμένος γίνεσαι, τόσο περισσότερες πιθανότητες έχεις να πετύχεις τον στόχο σου και να αποκτήσεις μία νέα συνήθεια. Είναι αυτό που οι επιστήμονες ονομάζουν “πρόθεση εκπλήρωσης”. 

Με απλά λόγια ο στόχος σου πρέπει να έχει την εξής μορφή: “θα κάνω αυτό, την τάδε ώρα, εκεί”. Με αυτόν τον τρόπο, μπορείς να θέσεις πιο ξεκάθαρους στόχους, ώστε να τους πετύχεις.Μόνο έτσι θα δημιουργήσεις νέες συνήθειες.

Αν δεις ότι αυτό δεν λειτουργεί, μπορείς να ενσωματώσεις τη νέα σου συνήθεια σε κάτι που κάνεις ήδη. Οπότε ο στόχος σου τώρα παίρνει αυτή τη μορφή: “αφού κάνω αυτό (αυτό που κάνεις ήδη), θα κάνω αυτό (τη νέα σου συνήθεια). Για παράδειγμα, για να επιστρέψουμε στον στόχο της γυμναστικής, μπορείς να πεις αφού βγάλω τον σκύλο βόλτα θα κάνω 20 push-ups”.


Αν κάτι σε ευχαριστεί, το κάνεις πολύ πιο εύκολα. Βέβαια θα μου πεις αν οι περισσότερες συνήθειες σου ήταν ευχάριστες, θα τις έκανες ήδη. Αυτό που πρέπει να συνειδητοποιήσεις όμως είναι ότι όσο λιγότερο ευχάριστο είναι κάτι, τόσο λιγότερες πιθανότητες έχεις να το κάνεις. Άρα τι κάνεις; 

Σύμφωνα με τους επιστήμονες, πρέπει να συνδυάσεις κάτι που σε ευχαριστεί με μία νέα συνήθεια που δυσκολεύεσαι να ξεκινήσεις και δεν σε ευχαριστεί και τόσο. Θα διαπιστώσεις ότι με αυτόν τον τρόπο θα την ξεκινήσεις πολύ πιο εύκολα. Σε μπέρδεψα; 

Θα στο εξηγήσω πιο απλά: θέλεις να ξεκινήσεις γυμναστήριο, αλλά από την άλλη θέλεις να δεις και την αγαπημένη σου σειρά. Πολύ ωραία. Δες την αγαπημένη σου σειρά την ώρα που κάνεις διάδρομο.

Να θυμάσαι ότι οι γύρω σου σε επηρεάζουν πολύ περισσότερο από όσο νομίζεις. Άρα τι πρέπει να κάνεις; Να περνάς περισσότερο χρόνο, με τα άτομα εκείνα που κάνουν ήδη αυτό που θέλεις να ξεκινήσεις. Η θετική τους επιρροή θα σε βοηθήσει να ξεκινήσεις πιο εύκολα τη νέα σου συνήθεια.

Όσο πιο συγκεκριμένος γίνεσαι, τόσο περισσότερες πιθανότητες έχεις να πετύχεις τον στόχο σου και να αποκτήσεις μία νέα συνήθεια.


Σίγουρα σου είναι δύσκολο να ξεκινήσεις μια όχι και τόσο ευχάριστη συνήθεια. Απόλυτα λογικό. Μπορείς όμως να δημιουργήσεις ένα περιβάλλον για να κάνεις τα πράγματα πιο εύκολα και να μην την αντιμετωπίζεις σαν αγγαρεία ή πρόκληση. 

Ας δώσουμε και πάλι ένα παράδειγμα. Αντί να λιώσεις στον καναπέ βλέποντας σειρές, θέλεις να κάνεις κάτι διαφορετικό το πρωί της Κυριακής, όπως γυμναστική. Πολύ ωραία. Ετοίμασε τα ρούχα σου από το προηγούμενο βράδυ και εξαφάνισε το laptop ή το τηλεκοντρόλ σου. Αν πάλι θέλεις να τρως πιο υγιεινά, βάλε μερικά φρούτα σε εμφανές σημείο και εξαφάνισε όλα τα ακατάλληλα σνακς. 

Το θέμα είναι να κάνεις τις συνήθειες σου όσο το δυνατόν πιο εύκολες για να μπορείς να τις ξεκινήσεις πιο εύκολα.

Να θυμάσαι ότι η αρχή είναι το ήμισυ του παντός και το σημαντικότερο για να χτίσεις μία συνήθεια είναι να είσαι συνεπής. Επομένως είναι πολύ εύκολο να αρχίσεις μία νέα συνήθεια αν ξεκινήσεις με απλά βήματα. Το σημαντικό από εδώ και στο εξής είναι να διασφαλίσεις ότι θα συνεχίσεις να την κάνεις. Πώς; 


Επιβράβευσε τον εαυτό σου κάθε φορά που ολοκληρώνεις τη νέα σου συνήθεια. Η επιβράβευση σημαίνει κίνητρο και το κίνητρο αυξάνει τις πιθανότητες να επαναλάβεις τη νέα σου συνήθεια. 

Ιδιαίτερα στην αρχή, χρειάζεσαι κάτι που θα σε βοηθήσει να παραμείνεις συνεπής. Η άμεση επιβράβευση κάθε επιτυχίας είναι ο καλύτερος τρόπος για να τα καταφέρεις και είναι εκείνη που θα σε φέρει ένα βήμα πιο κοντά στην αλλαγή.

Θυμάσαι όταν ήσουν μικρός που οι γονείς, σου έταζαν ένα δώρο ως επιβράβευση για τους καλούς σου βαθμούς ή τη σωστή σου συμπεριφορά; Τις περισσότερες φορές, για να μην πω όλες, έπιανε. Γιατί να μην πιάσει και τώρα; 

Κάνε λοιπόν ένα δώρο στον εαυτό σου και πες του μπράβο που τα κατάφερε γιατί το αξίζει!

Να θυμάσαι πως είσαι μοναδικός! 

Είσαι υπέροχος!

Να Αγαπάς τον Εαυτό σου και να Ζεις με Πάθος!

Συμπληρωματικά άρθρα:

Η αγάπη για τον εαυτό σου, είναι το αντίδοτο για ότι σε μπλοκάρει.

Αυτοεκτίμηση σημαίνει, αγάπη για τον εαυτό μου.

Τι φοβάσαι πιο πολύ, την αποτυχία ή την.. Επιτυχία; 

Συνειδητότητα: O #1 παράγοντας που καθορίζει τη ζωή σου 

Το σχέδιο της δημιουργικής μας διαδικασίας. Μέρος Α

Το σχέδιο της δημιουργικής μας διαδικασίας. Μέρος Β

Αποτυχία και επιτυχία.

Μανώλης Ισχάκης

Μανώλης Ισχάκης

Γεια σου! Είμαι ο Μανώλης Ισχάκης και βοηθώ τους ανθρώπους να δημιουργούν εξαιρετικά αποτελέσματα ενεργοποιώντας τον εγκέφαλό τους.

Προσφατα Άρθρα

μοιρασου το

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

30' ΔΩΡΕΑΝ COACHING

Συμπλήρωσε τη φόρμα και ένας συνεργάτης μου θα επικοινωνήσει μαζί σου για να αξιοποιήσεις τα 30΄ ΔΩΡΕΑΝ coaching με έναν από τους εξειδικευμένους μου coaches.

NLP! Το Κλειδί του Μυαλού μας

Το βιβλίο NLP έχει γραφτεί με στόχο να σου δείξει τον τρόπο να πετύχεις στη ζωή σου. H μόνη ερώτηση που μένει αναπάντητη είναι η εξής : Είσαι έτοιμος για το επόμενο βήμα; Η γνώση είναι δύναμη και το βιβλίο NLP το απόλυτο μέσον επιτυχίας!